PANS og PANDAS – En kort oppsummering for lærere

Barn med PANS eller PANDAS kan ha store svingninger i hverdagen. Én dag fungerer de tilsynelatende som vanlig, mens de neste dag kan streve med konsentrasjon, hukommelse og oppgaver de tidligere mestret. Mange får også angst, tics, tvangshandlinger eller emosjonelle utbrudd. I tillegg kan sanseinntrykk som lys, lyd eller berøring bli overveldende og vanskelig å håndtere.

Som lærer kan du støtte ved å skape forutsigbare rammer, gi rom for pauser og skjerming når det trengs, og tilrettelegge faglig. Det kan for eksempel være ved å tilby enklere oppgaver eller muntlige vurderinger. Det viktigste er å møte barnet med forståelse og tålmodighet, og å samarbeide tett med foresatte og støtteapparat. Husk at symptomene er medisinske, og ikke et uttrykk for dårlig oppførsel.

bilde

Tidlige tegn å være oppmerksom på

  • Ekstreme tvangshandlinger (OCD) og motoriske/vokale tics
  • Alvorlig generalisert angst og separasjonsangst
  • Atferdsregresjon og emosjonelle reguleringsvansker
  • Restriktivt matinntak, søvnproblemer og urinproblemer
  • Læringsvansker og plutselige endringer i funksjonsnivå
  • Barnet fungerer ofte bedre hjemme enn på skolen, eller omvendt
  • Store svingninger i symptombilde og skoleevne
  • Uvanlige symptomer som hallusinasjoner, utrygghetsfølelse eller regresjon
  • Endring fra barnets tidligere funksjonsnivå er sentralt
  • Barnet er ofte bevisst på endringen – svært belastende

Skolens rolle – hvorfor tidlig innsats hjelper

  • Tidlig gjenkjenning og støtte gir bedre prognose
  • Dette er medisinske tilstander – ikke atferdsforstyrrelser
  • Opparbeid intern kompetanse og del kunnskap blant kolleger
  • Tverrfaglig samarbeid er avgjørende (helsetjeneste, skole, familie)
  • Kommunikasjon med hjemmet er essensiell
  • Individuelle helseplaner bør utarbeides tidlig
  • Observasjon og dokumentasjon er viktig (rapporter/brev til lege)
  • Tilrettelegging må være fleksibel og dekke både akutt- og restitusjonsfaser
  • Sammenlikn elevens nivå med baseline (før-tilstand)

Tema

Detaljer

Hva er tilstandene?

Tidlige tegn

Typisk utvikling

Skolens rolle

Medisinske, autoimmune/nevroinflammatoriske lidelser, ofte hos barn.

Tvang, tics, angst, regresjon, motoriske og kognitive vansker.

Brå fall i funksjon, svingende symptomer, barnets egen frustrasjon.

Tidlig oppdagelse, fleksibel tilrettelegging, tett samarbeid og dokumentasjon.

Spørsmål og svar

Hvem kan få PANS/PANDAS?
Tilstanden rammer primært barn, men unge voksne og voksne kan også utvikle sykdommen – særlig dersom den ikke ble behandlet i barndommen. Symptomene kan vedvare i voksen alder uten riktig behandling.
Hva er forskjellen på PANS og autoimmun encefalitt?
Begge tilstandene skyldes en autoimmun reaksjon mot hjernen, men autoimmun encefalitt har ofte epileptiske anfall og gradvis forverring, mens PANS har en plutselig debut og sjeldnere epilepsi.