PANS og PANDAS – En kort oppsummering for lærere
Barn med PANS eller PANDAS kan ha store svingninger i hverdagen. Én dag fungerer de tilsynelatende som vanlig, mens de neste dag kan streve med konsentrasjon, hukommelse og oppgaver de tidligere mestret. Mange får også angst, tics, tvangshandlinger eller emosjonelle utbrudd. I tillegg kan sanseinntrykk som lys, lyd eller berøring bli overveldende og vanskelig å håndtere.
Som lærer kan du støtte ved å skape forutsigbare rammer, gi rom for pauser og skjerming når det trengs, og tilrettelegge faglig. Det kan for eksempel være ved å tilby enklere oppgaver eller muntlige vurderinger. Det viktigste er å møte barnet med forståelse og tålmodighet, og å samarbeide tett med foresatte og støtteapparat. Husk at symptomene er medisinske, og ikke et uttrykk for dårlig oppførsel.

Tidlige tegn å være oppmerksom på
- Ekstreme tvangshandlinger (OCD) og motoriske/vokale tics
- Alvorlig generalisert angst og separasjonsangst
- Atferdsregresjon og emosjonelle reguleringsvansker
- Restriktivt matinntak, søvnproblemer og urinproblemer
- Læringsvansker og plutselige endringer i funksjonsnivå
- Barnet fungerer ofte bedre hjemme enn på skolen, eller omvendt
- Store svingninger i symptombilde og skoleevne
- Uvanlige symptomer som hallusinasjoner, utrygghetsfølelse eller regresjon
- Endring fra barnets tidligere funksjonsnivå er sentralt
- Barnet er ofte bevisst på endringen – svært belastende
Skolens rolle – hvorfor tidlig innsats hjelper
- Tidlig gjenkjenning og støtte gir bedre prognose
- Dette er medisinske tilstander – ikke atferdsforstyrrelser
- Opparbeid intern kompetanse og del kunnskap blant kolleger
- Tverrfaglig samarbeid er avgjørende (helsetjeneste, skole, familie)
- Kommunikasjon med hjemmet er essensiell
- Individuelle helseplaner bør utarbeides tidlig
- Observasjon og dokumentasjon er viktig (rapporter/brev til lege)
- Tilrettelegging må være fleksibel og dekke både akutt- og restitusjonsfaser
- Sammenlikn elevens nivå med baseline (før-tilstand)
Tema
Detaljer
Hva er tilstandene?
Tidlige tegn
Typisk utvikling
Skolens rolle
Medisinske, autoimmune/nevroinflammatoriske lidelser, ofte hos barn.
Tvang, tics, angst, regresjon, motoriske og kognitive vansker.
Brå fall i funksjon, svingende symptomer, barnets egen frustrasjon.
Tidlig oppdagelse, fleksibel tilrettelegging, tett samarbeid og dokumentasjon.